مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان جهان ( روسیه - 2012 )

پایگاه همدان شطرنج

سایت رسمی مسابقات

جدول زمان بندی

گزارش ویدیویی

زنده تصویری

مشاهده زنده بازی ها ( لینک اول )

مشاهده زنده بازی ها ( لینک دوم )

 

مصاحبه سایت رسمی مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان جهان با آتوسا پورکاشیان

آتوسا پورکاشیان استاد بزرگ بانوان کشورمان و تنها بازمانده ایرانی پس از حذف شایسته قادرپور دیگر نماینده کشورمان در این دوره از مسابقات با قبول باخت در هر دو بازی متعارف در برابر استاد بزرگ قدرتمند سوئدی "پیا کراملینگ" ، در حالی در مرحله تکمیلی مسابقات جام جهانی بانوان  از ادامه رقابتها بازماند که پس از تساوی در دو بازی متعارف با نتیجه یک شکست و یک پیروزی برای ماندن یا کنار رفتن از دور رقابتها در بازیهای تکمیلی یکبار دیگر  رودر روی استاد بزرگ "ونجون جو" از چین قرار گرفت. در بازیهای این مرحله پورکاشیان در هر دو بازی سریع با کنترل زمانی 25 دقیقه به نتیجه تساوی دست یافت تا بخت خود را برای صعود در دو بازی سریع با کنترل زمانی 10 دقیقه ای بیازماید.در این بازیها بخت با نماینده شایسته کشورمان یار نبود تا در نهایت با شکست در هر دو بازی با نتیجه 4-2 چمدانها را به مقصد خانه ببندد.اما عملکرد قابل دفاع نماینده کشومان در این دوره از رقابتها از دید مسوولان سایت رسمی مسابقات پنهان نمانده است و به همین جهت گفتگویی دوستانه را با وی در سایت رسمی مسابقات منتشر نموده است که برگردان آن را مشاهده می فرمایید:

آتوسای عزیز شما یک جدال تماشایی را با یکی از قدرتمندترین شطرنجبازان بانوی چینی استاد بزرگ "جو ونجون" به معرض تماشا گذاشتید. در بازیهای تکمیلی با کنترل زمانی 25 دقیقه به تساوی دست یافتید اما در بازیهای سریع با کنترل زمانی 10 دقیقه بود که قافیه را به حریف واگذار کردید.اگر امکان دارد در مورد حوادث این دوره از بازیها صحبت کنید؟

به خاطر نداشتن تدارک کافی و دارا نبودن تدارکات گشایشی واقعی مجبور بودم تا بازیهایم در مرحله گشایشها را دستخوش تغییر کنم. فکر می کنم که به هیچ وجه در مرحله وسط بازی خوب نبودم.در بازی اول حریفم پس از اینکه من حرکت 19…Rxf3را بازی کردم مرتکب اشتباه شد.اما به هر حال بازی باب طبع من پیش می رفت تا اینکه حرکت 23. Ne6را از قلم انداختم.، من خوش شانس بودم که در این بازی به تساوی دست یافتم چرا که حریف در تنگی وقت شدید گرفتار شده بود.. من دریافته بودم که حریفم در تنگی وقت نمی تواند به خوبی بازی کند.

در بازی دوم فکر کنم که حرکات 100 بار و یا بیشترتکرار شدند اما هر دو ما دنبال کسب پیروزی بودیم. در برهه ای از بازی من قصد داشتم تا پیشنهاد تساوی بدهم اما مقدار زمانی که در اختیار داشتم را بهتر ارزیابی کردم (حدود2 دقیقه در برابر 15 ثانیه حریف) و تصمیم به ادامه بازی گرفتم.

می توانم بگویم که از نتیجه به دست آمده  راضی نسیتم. با در نظر گرفتن رویه بازیها انتظار داشتم تا عملکرد بهتری ارایه دهم.

 

آیا این اولین بار در طول دوران شطرنجی خود می باشید که به مرحله تکمیلی راه پیدا می کنید؟

بله این اولین باری است که در بازیهای تکمیلی بازی می کنم. البته در بازیهای سریع در رقابتهای ملی شرکت داشته ام.

 

برداشت شما از مسائل روانی بازیهای تکمیلی چیست؟

من در شرایط خوبی نبودم و فکر کنم که در برخی موارد خوش شانس بوده ام و همچنین فکر می کنم که حریفم هم چندین مرتبه شانس آورد.  اما در مجموع احساس می کنم که تحت فشار چندانی نبودم.

 

آیا این اولین باری است که در "خانتی مانسیسک" حضور می یابید؟

خیر من پیش از این در مسابقات المپیاد جهانی شطرنج  در سال 2010 در اینجا بوده ام.

 

آیا اینجا را دوست دارید. اینجا خیلی سرد برای شما نیست؟

نه آنقدر سرد نیست. من خود را آماده یخبندان بیشتری کرده بودم. من پیش از این شهر را در سال 2010 دوست داشنتی یافتم و هنوز هم بر این اعتقاد هستم. هم شهر و هم برنامه ریزان مسابقات مهمان نوازی عالی داشته اند.

 

چه کسی به شما در مراحل آمادگی برای مسابقات کمک می کند؟

من برای شرکت در این مسابقات مربی اختصاص نداشتم. قویترین  شطرنجباز ایران به من قبل از حضور در این دوره از مسابقات کمک کرد اما متاسفانه وی خود مشغول آمادگی برای شرکت در مسابقاتش بود و ما نتوانسیتیم وقت زیادی را برای تدارک با هم اختصاص دهیم.

 

چه حماتیهایی از شما در ایران می شود؟

پیش از این اوضاع بهتر بود اما بنا به مشکلات اقتصادی موجود در کشور سخت است که بتوان پول لازم برای دعوت از مربیان را فراهم نمود.

 

آیا شما چند روزی اینجا برای گشت و گذار در شهر سپری خواهید کرد؟

ما پس فردا اینجا را ترک خواهیم کرد و تنها فردا را برای گشت و گذار در شهر وقت داریم.

 

مصاحبه گر : آنا بارتوساوا

منبع : سایت رسمی مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان جهان 2012 و برگردان از سایت شطرنجیان


پایگاه خبری تخصصی ورزش شطرنج پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین

" همدان شطرنج "

www.hamadanchess.lxb.ir




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر